Monday, 16 May 2016

HIKAYAT ABDULLAH

1.0 Pendahuluan
Menurut Hassan Ahmad (2000), karya agung merupakan karya yang berjaya meninggalkan kesan seni, ilmu, falsafah dan nilai budaya dan sosial yang kekal dalam ingatan sesebuah bangsa. Hal ini demikian kerana hasil ciptaan klasik ini mengandungi pemikiran dan mesej yang kreatif untuk disampaikan kepada pembaca melalui penggunaan bahasa yang indah. 
            Karya moden merupakan sebuah karya yang banyak dihasilkan oleh penulis sewaktu zaman peralihan berlaku. Selain itu antara ciri yang boleh didapati berdasarkan karya moden ialah mempunyai nama pengarang, milik individu dan lain-lain lagi. Kesemua ciri ini berbeza dengan ciri tradisional yang lebih mengutamakan konsep seni itu daripada konsep lain-lain. Selain itu pembaca juga dapat membezakan karya moden dan tradisional dengan mudah disebabkan beberapa faktor seperti gaya bahasa dan jalan penceritaan yang cuba diterapkan oleh pengarang.
Hikayat yang dikaji ialah hikayat Abdullah. Hikayat ini merupakan sebuah karya agung yang tidak menyelitkan unsur-unsur mitos atau legenda iaitu berkaitan dengan kisah pengembaraan Abdullah Munsyi. Dalam Hikayat Abdullah, Abdullah Munsyi telah mengisahkan segala peristiwa yang berlaku pada zaman Kesultanan Melayu Melaka berdasarkan pemerhatian dan pengalaman beliau. Selain daripada kisah pengembaraan Abdullah Munsyi di Melaka, beliau juga telah berperanan sebagai pengkritik sosial dengan memberi kritikan terhadap masyarakat Melayu dari segi adat dan kepercayaan, pemikiran, sistem pemerintahan dan sebagainya. Dengan itu, penulisan ilmiah ini telah membincangkan Hikayat Abdullah ini dari lima aspek iaitu aspek pemikiran, aspek nilai budaya dan pandangan hidup, aspek seni kepengarangan, aspek nilai ilmu dan aspek falsafah.


2.0 Latar Belakang Tokoh

Abdullah dilahirkan pada tahun 1976 di Kampung Masjid. Kampung Masjid juga dikenali sebagai kampung Masjid pali. Beliau mempunyai empat orang adik-beradik dan mempunyai tiga orang abang. Beliau merupakan anak bongsu. Ayah beliau bernama Abdul Kadir Bin Muhammad Ibrahim dan beliau merupakan anak tunggal.
            Bapa Abdullah merupakan orang yang mementingkan ilmu. Disebabkan sifat dan pendirian tersebut semasa bapanya keluar berniaga Abdullah telah dijaga oleh neneknya yang juga seorang guru. Walaupun beliau dimanjakan oleh neneknya namun dia tetap dibersarkan dalam situasi yang mementingkan ilmu. Hal ini terbukti apabila semasa berusia tujuh tahun beliau sudah mampu untuk membaca dan mengaji al-Quran.
            Abdullah telah mendirikan rumah tangga dengan seorang wanita berketurunan India ketika berusia 34 tahun. Beliau dikurniakan seorang anak perempuan. Abdullah kemudian telah berhijrah ke Singapura untuk bekerja dan meninggalkan isteri serta anaknya di Melaka. Setelah kematian isteri dan anak perempuannya beliau telah membawa anak lelakinya berpindah ke Singapura.


3.0 Analisis Kajian Berkaitan Dengan Pemikiran
Setiap karya agung yang dihasilkan mempunyai seni dan estetika yang tersendiri. Pemikiran pengkarya akan mencorakkan sesebuah karya dan menghasilkan sebuah karya yang menarik dan indah. Pemikiran merupakan subjek yang dibawa oleh pengarang (Sri Lanang et al. 2016 : 69). Dunia sastera Melayu sering menghubungkan pemikiran dengan alam semesta. Hal ini demikian kerana proses penciptaan hasil seni mempunyai perkaitan dengan konsep kepercayaan dan konsep ini berhubung terus dengan kekuasaan Allah dalam proses penciptaan. Sebagai contoh jika kita melihat sesebuah karya pastinya akan ada menyebut perkara berkaitan dengan alam nyata dan alam ghaib. Namun dengan kreativiti yang ada pada pengarang unsur-unsur ghaib ini telah dikarang dan diadun agar menjadi satu unsur yang mempunyai nilai estetika yang tersendiri.
            Selain itu dalam dunia sastera Melayu juga telah menjadi kebiasaan pengarang untuk menyentuh konsep pemikiran. Konsep pemikiran ini amat luas dan tidak terbatas. Konsep pemikiran ini mencakupi aspek kemanusiaan dan kebudayaan (Jelani Harun 2004 : 17). Sebagai contohnya aspek kemanusiaan  akan meliputi aspek berkaitan dengan kehidupan dan jika melihat kepada kebudayaan pastinya akan melihat kepada keindahan masyarakat Melayu pada suatu masa dahulu.
3.1       Pandangan Abdullah Berkaitan dengan Konsep Kepercayaan Orang Melayu
            Orang Melayu pada suatu masa dahulu sering mengamalkan perkara khurafat. Mungkin perkara ini dilakukan kerana kepercayaan anamisme yang menebal dalam jiwa orang Melayu sebelum kedatangan Islam di alam Melayu. Kepercayaan ini amat kuat ditentang oleh Abdullah kerana beliau merasakan perkara seperti itu tidak patut berlaku dalam sebuah masyarakat yang mempunyai agama dan pegangan yang tersendiri. Selain itu jika kita meneliti dengan lebih lanjut hikayat Abdullah ini  kita akan mendapati bahawa beliau tidak menerapkan unsur hindu dalam penulisan beliau. Munsyi Abdullah tidak perlu memuatkan keterangan tentang sesuatu kepercayaan yang berasal daripada kepercayaan Hindu dalam tulisannya kecuali apabila mengkritik masyarakat Melayu yang mempercayai sesuatu kepercayaan karut (Siti Hawa haji Salleh 2009: 75). Jelas di sini bahawa unsur ini memang telah ditentang oleh Abdullah dan menyebabkan semua unsur atau kepercayaan masyarakat Melayu yang bertentangan dengan Islam ditentang oleh beliau. Kita dapat melihat penolakan Abdullah dalam kepercayaan yang karut ini seperti dalam petikan berikut:
Bahawa ini pun satu adat nenek moyang bodoh yang tiada ia mengetahui Allah Ta’ala adakah sebab dijualkan itu menjadi panjang umurnya dan jikalau dipelihara oleh ibu bapanya menjadi pendek umur atau mati? Maka sekali-kali jangan kita percaya yang demikian.
(Hikayat Abdullah, 2007: 15)
Jelas petikan di atas menunjukkan bahawa beliau menolak kelakuan yang sering diamalkan oleh nenek moyang kita pada suatu masa terdahulu. Beliau menyatakan bahawa semua kekuasaan itu berpunca dari Allah dan hanya kepada-Nya sahaja kita patut meminta pertolongan dan bukan dengan cara yang sedemikian.

3.2       Pandangan dan Pemikiran terhadap Konsep Menuntut Ilmu
Abdullah juga merupakan seorang yang amat gigih dalam menuntut ilmu. Disebabkan bapanya Abdul Kadir yang amat mementingkan ilmu maka dididik Abdullah dengan amat tegas sehingga bapanya tidak pernah untuk memuji anaknya sendiri walaupun hasil tulisan anaknya itu mendapat pujian ramai. Beliau menyatakan bahawa pujian akan membunuh anaknya.
            Disebabkan hasil didikan bapanya yang tegas Abdullah akhirnya mampu untuk mempelajari pelbagai bahasa dan pelbagai ilmu yang dimilikinya. Abdullah juga akhirnya menyedari pelbagai kelebihan dan manfaat ilmu tersebut jika dimiliki. Contohnya seperti berikut:
“Adapun ilmu dan kepandaian itu menjadi tangga kepada pangkat kekayaan dan kekayaan itu membawa kepada kebesaran. Maka bahawasanya segala benda yang di janjikan allah dalam dunia itu masing-masing adalah dengan harganya iaitu dapat dinilaikan oleh manusia melainkan ilmu itu sahaja yang tiada ternilai oleh manusia akan harganya.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 19)

            Abdullah juga tidak pernah jemu untuk menuntut bukan sahaja ilmu bahasa Melayu dan berkaitan dengan ilmu islam malah beliau juga turut mempelajari bahasa Hindu dan bahasa Hindustan. Beliau mempelajari bahasa Hindu kerana pada ketika itu di Melaka terdapat ramai sudagar dan orang kaya yang menguasai bahasa tersebut dan telah menjadi kemestian bagi orang Melaka pada ketika itu untuk mempelajari bahasa Hindu. Selain bahasa Hindu beliau turut mempelajari bahasa Hindustan dan di sini jelas menunjukkan bahawa beliau merupakan seorang pencinta ilmu.
3.3       Kebencian Abdullah terhadap Amalan Jual Beli Hamba
Selain itu, Abdullah juga berasa benci dengan aktiviti jual beli hamba sehingga menyamakan aktiviti ini dengan aktiviti menjual kambing. Contoh peristiwa adalah seperti yang berikut:
“Itu pun terlalu banyak datang, iaitu orang-orang dari dari hulu Siak dan Minangkabau dan Pekan Baru. Maka semuanya datang tumpah-ruah ke Singapura, seperti orang menjual kambing, dihalaunya sepanjang-panjang jalan, disesahnya dengan rotan. Maka demikianlah halnya pada masa itu, hamba hamba dijual orang, seperti orang menjual binatang, baik di Melaka, baik di Singapura.
(Hikayat Abdullah, 2007: 192)

3.4       Ketidakadilan Hukuman
Dalam Hikayat Abdullah, beliau juga menceritakan adat hukuman Melayu yang tidak adil jika dibandingkan dengan adat hukuman orang putih. Jika mengikut adat hukuman orang Melayu, rakyat yang menderhaka raja iaitu Sayid Yasin perlu dibunuh habis-habis bersama dengan ahli keluarganya. Contoh peristiwa adalah seperti yang berikut:
“Tuan, kalau adat Melayu, orang itu dibunuh habis-habis dengan anak bininya dan kaum keluarganya. Maka tiang rumahnya dibalikkan ke atas dan bumbung rumahnya ke bawah dan tanah bekas rumahnya itu pun dibuangkan ke laut, adanya.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 180)

3.5       Kebodohan dan Kekurangan Fikiran Sultan
Di samping itu, Abdullah juga mengkritik pemikiran Sultan dan Temenggung yang cetek dan tidak berpandangan jauh. Hal ini demikian kerana Sultan dan Temenggung tidak bersetuju dengan cadangan Tuan Raffles yang ingin menghantar anak-anak mereka ke Benggala untuk menerima pendidikan. Contoh peristiwa adalah seperti yang berikut:
“ Bahawa sesungguhnya adalah pada fikiranku maka nyatalah kebodohan dan kekurangannya fikiran Sultan itu, maka alangkah baik dan besar tolongan Tuan Raffles itu hendak mengajarkan anak-anak mereka itu supaya kemudian kelak ia boleh mengerti dan mendapat beberapa kepandaian dan hikmah akan menambahkan akal dan pengetahuan.”
 (Hikayat Abdullah, 2007: 187)


4.0 Analisis Kajian Berkaitan Dengan Nilai Budaya dan Pandangan Hidup
4.1 Nilai Budaya
Budaya merupakan sesuatu perkara yang lazim dalam sesebuah masyarakat. Perkataan “budaya” berasal dari perkataan Sanskrit, iaitu buddayah yang merupakan kata jamak bagi perkataan buddhi yang bermaksud budi pekerti atau akal (Sri Lanang et al. 2016 : 116). Setiap masyarakat yang berada di dunia ini mempunyai budaya mereka yang tersendiri. Budaya mempunyai hubungan yang erat dengan sesebuah masyarakat (Sri Lanang et al. 2016 : 117). Ini jelas menunjukkan bahawa setiap perlakuan yang berlaku dalam sesebuah masyarakat itu dipengaruhi oleh budaya sekeliling masyarakat tersebut. Budaya sesuatu masyarakat juga dapat dilihat melalui nilai, ilmu pengetahuan dan adat yang diamalkan oleh mereka.
4.1.1 Budaya Menghormati Tetamu
Kedatangan tetamu merupakan satu perkara yang tidak boleh dihalang. Dalam Islam sendiri terdapat beberapa cara yang perlu dipatuhi semasa melayan kedatangan tetamu malah tetamu yang bertandang juga mempunyai beberapa peraturan yang perlu dipatuhi agar tali persaudaraan tersebut tidak tergugat.
            Dalam hikayat Abdullah terdapat beberapa peristiwa yang menunjukkan penulis cuba menyelitkan unsur berkenaan dalam tulisan beliau.
“Maka duduklah nakhoda itu di rumah ku menanti-nanti sampai tengah hari lalu ia pulang makan. Kemudian ia balik menanti-nanti sampai petang.”
                                                                        (Hikayat Abdullah, 2007: 33)

                        4.1.2 Budaya Menghormati Guru
Guru merupakan insan yang mendidik kita daripada kita tidak mengenali sesuatu perkara sehingga kita mahir akan ilmu tersebut. Guru juga merupakan insan yang mempunyai kesabaran yang tinggi kerana begitu sabar mendidik sehingga murid yang dididik berjaya dengan cemerlang.
            Berdasarkan Hikayat Abdullah ini ilmu merupakan antara perkara yang dituntut dan diutamakan dari hal dunia yang lain. Selain itu murid juga perlu menghormati guru dan tidak dibenarkan untuk membantah ajaran guru tersebut. Kita dapat melihat contoh kesetiaan terhadap guru dalam petikan berikut:
“Maka disuruhnya anak itu menyembah kaki gurunya itu. kemudian baharulah dibacakan oleh guru itu doa selamat.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 24)

            Petikan di atas menunjukkan bahawa konsep untuk menghormati guru bermula sejak murid itu mula untuk belajar dengan guru tersebut. Guru diibaratkan seorang manusia yang sungguh mulia sehinggakan guru dibenarkan untuk melakukan apa sahaja kepada anak murid itu dengan tujuan untuk mendidik. Ini jelas menunjukkan bahawa guru merupakan insan yang perlu dihormati dan keberkatan ilmu yang diberikan oleh guru kepada muridnya itu amat diutamakan.
4.1.3    Budaya Belajar Qur’an
Anak-anak telah dihantar ke tempat belajar supaya dapat diajarkan ilmu-ilmu agama iaitu Qur’an dahulu sebelum belajar bahasa Melayu. Contoh peristiwa adalah seperti yang berikut:
“Orang yang empunya anak-anak ini menyuruh ajarkan Qur’an dahulu.  Maka kalau sudah ia dapat Qur’an kemudian boleh belajar bahasa Melayu.  Begitulah adat sahaya semuanya.  Dan tiada adat di negeri ini orang taruh tempat belajar bahasa Melayu.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 69)

4.1.4    Budaya dalam Keluarga
Adat keluarga Abdullah ialah ayahnya merupakan ketua keluarga dalam keluarga dan semua orang mesti menuruti katanya. Apabila ayahnya marah, ayahnya akan memaafkan anaknya jika anaknya meminta maaf daripadanya dengan menyembah kakinya. Contoh peristiwa dalam hikayat adalah seperti yang berikut:
“Maka demikianlah adat bapaku itu, jikalau bagaimana sekalipun amarahnya, maka jikalau aku pergi meminta ampun serta menyembah kakinya, hilanglah amarahnya”.
                                                                                        (Hikayat Abdullah, 2007: 123-124)

4.2 Pandangan Hidup
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), pandangan bermaksud anggapan, tanggapan, dan fikiran. Pandangan hidup merupakan sesuatu yang dimiliki bersama dengan masyarakat. Menurut Syed Naquib al-attas (1972) dalam Sri Lanang et al. (2016 : 117), pandangan hidup mestilah bersumberkan islam yang merangkumi hal dunia dan akhirat. Namun bukan semua pandangan hidup ini berlandaskan kepada Al-Quran dan terdapat juga pandangan hidup yang agak menyimpang dari ajaran Islam yang sebenar. Pandangan hidup adalah satu konsep yang dimiliki oleh masyarakat bertujuan untuk menanggapi dan menerangkan segala permasalahan yang berkaitan dengan tuhan, manusia dan alam (Sri Lanang et al. 2016 : 117). Ini jelas menunjukkan bahawa pandangan hidup masyarakat Melayu pastinya akan dipengaruhi dengan persekitaran.
4.2.1 Pandangan terhadap Kepercayaan Karut
Abdullah telah menolak pandangan karut yang telah tersemat lama dalam pemikiran masyarakat Melayu. Walaupun pandangan sebegini telah ditolak namun masih terdapat juga masyarakat Melayu yang mempercayai sebahagian adat ini. Ini jelas dapat dibuktikan dalam karya ini iaitu nama anak yang tidak sesuai menjadi punca kepada anak tersebut sakit. Contoh teks seperti berikut:

“Syahadan ada pula orang yang percaya sebab nama budak itu terlalu besar maka itulah konon mendatangkan penyakit atau mati.”
                                                                                                 (Hikayat Abdullah, 2007: 15)

            Berdasarkan petikan di atas jelas menunjukkan bahawa penyakit yang dihidapi oleh seseorang kanak-kanak yang masih kecil mempunyai perkaitan dengan nama yang telah diberikan. Ini jelas bertentangan dengan pendapat Abdullah yang menolak pandangan yang sebegini.
4.2.2 Pandangan terhadap Kepentingan Ilmu
Ilmu merupakan satu perkara yang amat penting dalam kehidupan sekarang. Berdasarkan hikayat Abdullah ini telah ditekankan betapa pentingnya ilmu dalam kehidupan seharian. Penulis telah menggambarkan bagaimana beliau telah dipaksa untuk belajar oleh bapanya yang amat tegas berkaitan dengan hal pendidikan. Hal ini demikian kerana hanya dengan ilmu sahaja kita mampu untuk mengubah nasib dan kehidupan kita. Contoh petikan seperti berikut:
“Maka jikalau ia tiada tau mengaji atau menyurat tinggal bodoh, aku bilangkan dia seperti sudah mati.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 34)

            Petikan di atas menunjukkan bahawa pentingnya ilmu dalam kehidupan kita. Hanya dengan ilmu kita mampu untuk  mengubah masa depan kita untuk menjadi lebih baik. Selain itu dengan ilmu yang dimiliki kita mampu untuk menjadi seorang yang dihormati bukan disebabkan harta namun disebabkan ketokohan  dan keilmuan yang ada pada diri kita.
4.2.3 Pandangan terhadap Penggubalan Undang-undang
Seorang pemimpin yang berwibawa haruslah menggubal undang-undang yang adik dan saksama. Berdasarkan Hikayat Abdullah, penulis telah berpendapat bahawa ada pemimpin yang berat sebelah dan menggubal undand-undang berlandaskan nafsu semata-mata. Sekiranya, seseorang pesalah melakukan kesalahan, pemimpin perlulah menghukumnya tetapi perlu menyiasat perkara sebenar dan hukuman yang dikenakan juga haruslah berpatutan. Dalam hikayat ini, terdapat pemimpin yang menggubal undang-undang berlandaskan nafsu. Contohnya dapat dilihat dalam petikan di bawah:
“Syahadan lagi, hendalah tuan-tuan menengar ada lagi suautu ajaib yang kudengar,kecualinya ada raja-raja Melayu membuat suatu adat, ia itu bukannya adat orang Islam dan bukannya adat bangsa-bangsa lain pun yang ada dalam dunia ini, melainkan adat iblis atau adat hawa nafsu yang jahat, iaitu kalau raja-raja mengambil anak-anak perempuan orang kebanyakan hendak dibuatnya gundik itu dengan kerasnya, semata-mata tiada dengan redha perempuan itu…”
                                                                          (Hikayat Abdullah, 2007: 301)


5.0 Analisis Kajian Berkaitan Dengan Estetika dan Kepengarangan           
Konsep keindahan merupakan satu perkara yang telah menjadi kebiasaan dalam unsur kesusasteraan. Keindahan atau dengan nama lainnya disebut sebagai estetik merupakan satu elemen yang amat penting yang terdapat dalam seni penulisan sastera. Keindahan yang dimaksudkan ini ialah berkait rapat dengan struktur karya, olahan yang memberi kesan kepada pengalaman, perasaan, pemikiran, imaginasi dan wawasan (Sri Lanang et al. 2016: 91).
            Selain itu unsur utama yang menjadikan sesebuah karya itu menarik pastinya bergantung pada gaya bahasa yang digarap oleh pengarang. Keindahan dan kreativiti pengarang memanipulasi bahasa yang ada akan memastikan sesebuah karya itu menjadi amat menarik. Kejayaan memanipulasi bahasa di samping kejayaan menggabungkan unsur-unsur struktural dalam karya akan membina keperibadian penulis dan menghasilkan karya yang tinggi nilai estetikanya (Maniyamin Ibrahim 2006: 38).
Keindahan yang dikaitkan dengan unsur estetika ini mempunyai satu sentuhan di mana jika pembaca benar menghayati karya yang dihasilkan pembaca akan merasai perasaan gembira, sedih dan lain-lain lagi. Pembaca seperti berada dalam dunia karya tersebut disebabkan kreativiti yang ditunjukkan oleh pengarang dalam menggarap ayat menjadi suatu yang amat menarik dan berkesan.
5.1       Karya berbentuk realistik
Hikayat Abdullah merupakan sebuah hikayat yang berbentuk realistik kerana menceritakan dunia sebenar yang dirasai oleh penulis pada ketika itu. Sebagai contohnya, kesempitan orang Melaka telah digambarkan sebagai ikan kering yang dijemur seperti:
“Demikianlah sebab pencarian pun susah dan perahu dagang pun tiada masuk dan kapal-kapal Inggeris pun tiada singgah, melainkan orang yang ada bermodal itu duduk makan modal sahaja…Tambahan pula, beras pun sebentar-sebentar mahal. Maka terlalulah kesempitan orang Melaka.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 155)

5.2       Aspek Bahasa dan Tulisan
Berdasarkan hikayat Abdullah ini teknik penulisan yang digunakan masih lagi terikat dengan konsep dan teknik penulisan bahasa Melayu lama. Walaupun corak penceritaan telah menunjukkan unsur yang berbeza dengan teknik penceritaan tradisional namun gaya penulisan masih belum boleh berubah.
5.2.1 Penggunaan perkataan klasik
Terdapat beberapa perkataan yang masih menggunakan kosa kata lama seperti sahaya, karena, dan masyghul. Contoh perkataan dalam petikan adalah seperti yang berikut:
“Maka kata orang-orang Temenggung, “Sahaya sekalian tidak berani naik karena banyak puaknya, karena sehari-hari ada kedengaran di atas itu seperti bunyi orang berates-ratus.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 147)

Selain itu kata pangkal ayat juga masih tidak berubah seperti kata maka, kalakian, arakian, syahadan dan sebermula yang banyak ditemui dalam hikayat ini. Contoh perkataan dalam petikan adalah seperti yang berikut:
Sebermula, Tuan Paderi Milne itu telah mendapatlah suatu tanah serta rumah.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 110)
Kalakian, maka adalah sedikit hari apabila Tuan Milne sudah pindah ke rumah itu, maka datanglah Tuan/Doktor Morrison ke Melaka”
(Hikayat Abdullah, 2007:117)
Syahadan, maka dengan takdir Allah Ta’ala di atas hamba-Nya, maka raja Holanda yang di Melaka yang bernama Timmermann Thijssen itu pun matilah.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 155)

                        5.2.2    Penggunaan perkataan pengaruh Inggeris dan Arab
Selain itu disebabkan ketika hikayat ini dihasilkan terdapat unsur dan pengaruh Inggeris yang telah mula menyerap masuk dalam budaya tempatan terdapat beberapa perkataan Inggeris yang dapat dikesan seperti electricity dan commission. Bukan sahaja bahasa Inggeris telah menyerap masuk dalam seni penulisan ini malah bahasa Arab juga merupakan kosa kata bahasa yang telah digunakan oleh pengarang semasa menghasilkan karya ini. Sebagai sebuah karya yang berunsurkan Islam konsep peminjaman ini memang tidak dapat di elakkan dan dimasukkan dalam karya yang dihasilkan. Menurut Ismail (1988) dalam Ismail Hamid (2002:161) menyatakan bahawa tulisan hikayat yang berunsur Arab itu menggunakan tanda baris di atas dan baris di bawah.  Antara kosa kata Arab yang dijumpai ialah seperti khatib dan syaaban.
5.2.3    Penggunaan Retorik  
Penulis menggunakan pelbagai retorik ketika menulis hikayat tersebut. Antara retorik yang digunakan oleh penulis ialah retorik pemerian, retorik penceritaan, retorik pendedahan, retorik pemujukan, dan sebagainya. Menurut Kamus Edisi Keempat (2010: 1326), retorik didefinisikan sebagai teknik pemakaian bahasa secara berkesan dalam penulisan atau pertuturan. Retorik juga dapat dikatakan sebagai seni menggunakan atau memakai bahasa yang indah dan menarik untuk mempengaruhi pemikiran pembaca atau pendengar.
i.                    Retorik Pemerian
Dalam Hikayat Abdullah, kita dapat melihat contoh penggunaan retorik pemerian dalam petikan berikut :
“Arakian maka sedikit hari lagi kemudian daripada itu maka datanglah Tengku Sayid dari Muar ke Melaka sebab bapanya Temenggung Muar itu sudah mati. Maka ia pinta Yamtuan lantikkan. Maka ada beberapa hari lamanya Tengku Sayid itu duduk di Melaka.”
                                                                   (Hikayat Abdullah, 2007: 305)

ii.                  Retorik Penceritaan
Dalam Hikayat Abdullah juga kita dapat melihat penggunaan retorik penceritaan oleh penulis. Contoh tersebut adalah seperti berikut :
“Kalakian, setelah senanglah aku di tolong Allah, maka pada suatu malam Jumaat isteriku sakitlah hendak bersalin. Maka semalam-malaman itu tiadalah kami tidur. Hatta sampailah kepada pagi hari Jumaat pukul setengah enam.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 324)

Peristiwa tersebut berlaku apabila isteri Abdullah meninggal dunia ketika bersalin pada hari jumaat. Beliau menceritakan kematian isterinya itu dengan lebih mendalam dalam hikayat tersebut dan setelah beliau sembuh daripada sakit.
5.2.4    Penggunaan Gaya Bahasa
Cara penggunaan bahasa dalam sesuatu karya dapat dikatakan sebagai gaya bahasa. Kepelbagaian gaya bahasa yang digunakan dalan sesebuah karya akan menghasilkan kesan estetika dalam sesebuah karya. Ini membuktikan bahawa pengarang cuba menyerapkan pelbagai unsur gaya bahasa bagi membuktikan bahawa telah datang pelbagai pengaruh pada ketika itu. Walaupun perkara ini tidak dinyatakan dengan jelas namun pembaca akan dapat memahami dengan menggunakan kosa kata lain dan persepsi pembaca akan menyatakan bahawa pada zaman tersebut telah datang pengaruh lain yang dapat mempengaruhi konteks bahasa sesebuah kawasan itu.
i.                    Anafora
Penulis telah menggunakan gaya bahasa anafora untuk mengindahkan penulisannya. Anafora dapat dikatakan sebagai pengulangan kata di depan ayat. Contoh penggunaan anafora dapat dilihat pada petikan tersebut:
Setelah tentunya sudah fikiranku yang demikian, maka esoknya berkemas-kemaslah akan segala barang-barang itu. Setelah sudah, maka kepada suatu hari kulelongkanlah segala barang-barang itu semuanya.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 325)

ii.                  Simile
Gaya bahasa lain yang digunakan ialah gaya bahasa simile. Simile biasanya digunakan untuk membuat perbandingan terhadap dua benda atau perkara. Dalam penggunaan gaya bahasa simile, perbandingan dilakukan dengan menggunakan perkataan seperti, laksana, umpama, dan sebagainya. Contoh yang terdapat dalam Hikayat Abdullah ialah :
“Kemudian segala kapal-kapal yang ada di laut itu pun semuanya menembaklah, bunyinya Seperti bertih digoreng, ada kira-kira dua jam, tiga jam, tiada berputusan bunyi meriam”.
(Hikayat Abdullah, 2007: 82)

iii.                Hiperbola
Gaya bahasa lain yang digunakan ialah gaya bahasa hiperbola. Hiperbola ialah sejenis gaya bahasa yang menyatakan sesuatu perkara secara berlebih-lebihan atau secara melampau. Contoh penggunaan gaya bahasa hiperbola dalam petikan adalah seperti yang berikut:
Maka pada masa itu, jangankan hati manusia, jikalau batu sekalipun pecah-pecahlah oleh sebab menengarkan perkataannya itu serta dengan lemah lembut suaranya, seperti bunyi-bunyian yang amat merdu, akan menghilangkan percintaan dan syak yang ada tersembunyi dalam perbendaharaan hati manusia, itu pun lenyaplah.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 159)

5.2.5    Penggunaan Pantun
Abdullah kagum dengan kelakuan isteri Tuan Raffles yang pantas seperti lipas kudang dengan sibuk membuat kerja rumah dan menulis  sehingga Abdullah tidak pernah melihat isteri Tuan Raffles tidur tengah hari dan terbaring dengan senang. Dengan itu, Abdullah telah menjelaskan ciri-ciri isteri Tuan Raffles bukan sahaja pandai dan berakal malah juga dapat mengerjakan pekerjaan yang besar-besar sehingga memuji keperibadian isteri Tuan Raffles dalam bentuk pantun. Pantun dalam hikayat adalah seperti yang berikut:
Puyu-puyu konon namanya,
Di dalam kolam konon tempatnya;
Cantik manis barang lakunya,
Serta dengan budi bahasanya.

(Hikayat Abdullah, 2007: 70)


5.2.6    Penggunaan Peribahasa
            Abdullah telah memikirkan rupa dan sifat Lord Minto sebelum berjumpa dengan orang Barat ini. Beliau telah menganggap Lord Minto seorang yang tinggi dan tampan seperti peribahasa Melayu iaitu indah khabar dari rupa. Contoh penggunaan peribahasa dalam hikayat adalah seperti yang berikut:
“Syahadan, apabila aku melihat rupanya dan sifatnya Lord Minto itu, takjublah sangat hatiku, karena kusangkakan bagaimanakah rupanya dan tampannya dan tinggi besarnya dan pakaiannya. Maka teringatlah aku, seperti umpamaan Melayu, katanya : Indah khabar dari rupa.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 82)

Tuan Raffles telah melantik Tengku Panglima Besar sebagai orang kepercayaannya untuk menghantar surat daripada Tuan Susunan Bantaram kepadanya. Walaubagaimanapun, Tengku telah menghilangkan surat asal dan mencipta surat yang palsu untuk dihantar kepada Tuan Raffles. Jadi, Abdullah telah memberi nasihat dalam peribahasa yang berikut: 
Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada berguna.  Seperti kata arif: Sebab nila setitik, rosak susu sebelanga.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 95)

            Selepas berkahwin, Abdullah telah bercuti selama sebulan. Beliau hanya perlulah  bekerja apabila dipanggil untuk menyemak dokumen yang perlu disiapkan. Beliau menghargai jasa baik dan pertolongan daripada Tuan Milne sehingga sanggup menjunjung batu di atas batu kepalanya serta tidak membalas jasa baik Tuan Milne sehingga meninggal dunia.
“Sampai tujuh lapis anak buahnya menjadi hutanglah di atasku, seperti perumpamaan Melayu : Hutang emas dapat dibayar, hutang budi dibawa mati, adanya”.
(Hikayat Abdullah, 2007: 127)

            Abdullah berasa sayang apabila Tuan Coleman telah memecahkan batu yang telah dipahat tulisan kerana tidak mempunyai sesiapa dapat mengetahui erti perkataan yang terpahat di atas batu. Abdullah berpendapat bahawa mestilah mempunyai orang yang lebih pandai berupaya untuk mengeluarkan rahsia yang terpahat atas batu yang didapati di hujung tanjung, Kampung Gelam. Perasaan sayang Abdullah terhadap peristiwa ini dapat digambarkan dalam penggunaan peribahasa yang berikut:

“Maka tiadalah ia berfikir barangkali ada lagi orang yang terlebih pandai daripadanya  yang boleh ia mengeluarkan rahsia-rahsia dari dalamnya. Seperti kata Melayu: Tak boleh dibaiki jangan dipecahkan.”
 (Hikayat Abdullah, 2007: 171)

6.0 Analisis Kajian Berkaitan Dengan Nilai Ilmu
Menurut Kamus Dewan Edisi Keepat (2010: 1081), perkataan nilai merujuk darjat, kauliti, mutu, dan taraf. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), ilmu bermaksud pengetahuan dalam perkara dunia, akhirat, zahir, batin, dan lain-lain. Nilai merupakan satu konsep yang sangat luas untuk dibicarakan. Dalam masyarakat Melayu nilai ini amat berkait rapat dengan ajaran Islam itu sendiri. Setiap nilai yang diamalkan pastinya akan membawa kepada kebaikan dan mempunyai nilai moral yang tinggi. Jika seseorang itu tidak mahu menerima nilai yang telah ditetapkan mereka boleh dianggap seperti tidak patuh pada nilai dan mempunyai sikap yang negatif.
            Jika dilihat dari sudut pandangan ilmu pula nilai ini dapat dibahagikan kepada dua bahagian iaitu nilai yang boleh dipupuk secara formal dan tidak formal (Sri lanang Jaya et al. 2016:151). Berdasarkan pernyataan tersebut jelas menunjukkan bahawa masyarakat Melayu amat mementingkan nilai ini dalam kehidupan. Nilai formal boleh dididik dengan cara menuntut ilmu di sekolah atau dengan kata lainnya kita menuntut melalui kurikulum yang telah dibentuk. Nilai yang tidak formal pula boleh dipelajari di rumah dan nilai ini boleh diterapkan oleh ibu bapa seperti memberi salam dan membuka kasut sebelum masuk ke dalam rumah. Secara ringkasnya konsep ilmu alam nyata lebih kepada kehidupan manusia dan alam ghaib lebih kepada konsep yang melibatkan unsur kebatinan. Ini menunjukkan bahawa nilai dengan masyarakat Melayu merupakan satu aspek yang tidak boleh dipisahkan.
            6.1       Ilmu Jampi
Jika dilihat dengan lebih terperinci kita akan mendapati terdapat beberapa peristiwa yang melibatkan ilmu jampi yang dilakukan oleh seorang dukun. Jampi dikatakan sebagai sesuatu yang dibaca untuk memberi kesaktian terutamanya pada perubatan (Sri lanang Jaya et al. 2016:157).  Ilmu jampi ini merupakan satu amalan yang dipercayai oleh orang terdahulu. Mereka percaya dengan setiap kata yang diucapkan itu akan membawa kesan dan mempunyai azimat tertentu. Hanya dengan membacakan jampi tertentu sesuatu perkara itu boleh berubah dan mereka kurang meletakkan kepercayaan kepada Allah sebaliknya lebih mempercayai perbuatan seperti ini. Antara contoh petikan ialah:
“…Tuan Penyapu itu pun sakit, seperti laku orang gila, duduk dengan ketakutannya, menjerit-jerit, katanya dipukul orang akan dia. Maka beberapa doktor mengubatinya, tiada juga sembuh, makin bertambah terjerit-jerit. Maka apabila ia duduk seorang-seorang, ia terjun ke sana ke mari, hendak lari sahaja. Maka pada suatu malam, orang tidur, ia terjun dari atas loteng ke bawah, jatuh di tengah jalan.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 151)

Sekretaris Holanda yang bernama Bamgoor telah meninggal dunia dengan membawa nama yang keji iaitu Tuan Penyapu. Masyarakat Melaka pada zaman dahulu tidak berpuas hati dengan kelakuan orang Holanda yang mengenakan cukai terhadap semua benda dan terus memaki dan menyumpahnya sehingga sakit dan meninggal dunia dalam keadaan yang teruk. Contoh peristiwa adalah seperti yang berikut:
            6.2       Ilmu Firasat
Firasat merupakan satu ilmu yang dimiliki oleh pahlawan atau mereka yang mempunyai perkaitan dengan ilmu pendukunan. Melalui ilmu firasat seseorang dapat mengetahui kelemahan atau kekuatan orang lain antaranya berdasarkan nama dan faktor-faktor lain (Sri lanang Jaya et al. 2016:152). Ilmu firasat ini amat penting untuk dimiliki oleh pahlawan terdahulu. Hal ini demikian kerana kita memerlukan ilmu seperti ini untuk menilai tahap dan kekuatan lawan. Selain itu jika kita melihat kepada Sejarah Hang Tuah ada bahagian yang menceritakan bagaimana Hang Tuah mampu untuk meramalkan kekuatan musuh dan perkara yang bakal terjadi pada masa akan datang. Ini jelas menunjukkan bahawa ilmu firasat ini merupakan suatu yang istimewa dan hanya orang tertentu sahaja mempunyai ilmu ini. Ilmu firasat dapat dilihat dalam petikan berikut:
“Maka sebab sangka itu menjadi banyaklah orang bermimpi berjenis-jenis dan yang ada konon di tampar syaitan, muntah-muntah darah lalu mati.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 45)

            Berdasarkan petikan di atas jelas menunjukkan bahawa ilmu firasat merupakan suatu ilmu yang penting yang dimiliki bagi digunakan dalam situasi dan keadaan yang tertentu. Ilmu ini akan membawa kebaikan kepada seluruh rakyat atau diri sendiri.
6.3       Perdukunan
Kepercayaan masyarakat terdahulu terhadap ilmu yang berkaitan dengan bomoh dan dukun merupakan satu amalan biasa. Kepercayaan animisme yang telah menjadi pegangan hidup masyarakat terdahulu menyebabkan dukun atau bomoh ini menggunakan kebolehan mereka sebagai perantara antara alam nyata dan ghaib menjadi penghubung dengan dunia sebenar. Selain itu kuatnya semangat mempercayai kepada roh menjadikan amalan ini tidak dapat dipinggirkan dalam masyarakat seharian. Contoh petikan berkaitan dengan perdukunan ialah:
“maka asalnya orang Kedah yang tau pelbagai ilmu gajah dan ubat-ubatan…”
(Hikayat Abdullah, 2007: 51)

            Berdasarkan petikan di atas sudah menjadi satu amalan atau kepercayaan masyarakat terdahulu sehingga jika seseorang itu mempunyai sedikit kelebihan dia akan dikenali sebagai dukun. Masyarakat terdahulu pula lebih mempercayai dan membiasakan diri mereka dengan amalan perdukunan ini.
            6.4       Ilmu Menggubal Undang-undang
Abdullah telah diamanahkan oleh Tuan Raffles untuk membuat undang-undang negeri Singapura. Beliau telah membaiki huruf cap yang kurang itu serta capkan surat Melayu dan surat Inggeris.
“Maka iaitu diperbuatnya atas beberapa fasal hukum undang-undang, iaitu dengan bahasa Inggeris. Maka kemudian disalin dalam bahasa Melayu. Maka kemudian disuruhnya cap kepada Tuan Paderi Thomsen…Maka dalam dua hari aku duduk membuat huruf;  itu pun sudahlah, lalu dicapkan; ada lima puluh helai surat Melayu dan lima puluh helai surat Inggeris…Maka ditampalkanlah pada segenap simpang. Maka adalah daripada masa surat itu sudah ditampalkan, maka segala hukum dan adat dalam negeri Singapura pun tetaplah.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 198-199)

            6.5       Ilmu Perubatan
Ilmu perubatan dalam Hikayat Abdullah dapat dilihat apabila Doktor Montgomerie mengubati Tuan Farquhar yang ditikam oleh Sayid Yasin.
“Hatta dengan seketika itu juga doctor pun datanglah. Maka kulihat dibawanya jarum perak panjang lalu diduganya lubang luka Tuan Farquhar,Maka dikeluarkannya suatu pelas kecil, diciumkannya ke hidungnya. Maka Tuan Farquhar pun sedarlah, lalu dibukakannya baju-bajunya itu lalu dibasuhkannya darahnya sambil dibubuh ubat.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 177)

            6.6       Ilmu Syaitan
Abdullah telah menceritakan sejarah hantu yang tidak berkepala iaitu cerita berkaitan dengan penanggalan kepada Tuan Milne. Dengan itu, jelaslah bahawa masyarakat pada zaman dahulu  percaya kepada kewujudan syaitan.
“Maka kataku, “Tuan, dengarlah hikayat penanggalan itu.  Maka adalah ia itu perempuan asalnya.  Maka ia itu memakai ilmu syaitan yang dipercayainya serta diamalkannya akan dia pada siang malam hingga sampailah kepada waktu perjanjiannya kepada gurunya itu yang boleh ia terbang itu, maka tanggallah lehernya itu, bergantung dengan perutnya keluar berjela-jela.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 111)

Selain itu, masyarakat pada zaman dahulu yang tidak sanggup untuk menerima pengetahuan baharu telah beranggapan bahawa orang Inggeris ialah jin. Contoh peristiwa yang berlaku dalam hikayat ini ialah orang Inggeris dapat menjinakkan kuda berkelakuan manusia untuk melompat pagar. Contoh petikan adalah seperti yang berikut:
Maka orang Melaka segala bangsa pun pada sehari-hari beratus-ratus orang datang melihat temasya itu serta dengan hairannya terlalu sangat sebab melihatkan kepandaian kuda itu, seperti kelakuan manusia, adanya.  Ia mengerti akan segala perkataan terompet itu.  Dan lagi, melihatkan kelakuan orang besarnya itu pada tiap-tiap hari keluar masuk dihamburkan kudanya melompat pagar itu, maka seorang ini berkata, “Ini bukannya manusia.” Maka kata yang seorang lagi, “Inggeris ini betul jin.

 (Hikayat Abdullah, 2007: 78)

6.7 Maklumat tentang Strata Sosial
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), strata membawa maksud yang sama bagi stratifikasi, iaitu pembahagian masyarakat kepada beberapa lapisan atau kelas yang berlaian, susun lapis masyarakat, pembahagian kepada atau pembentukan strata ( Seri Lanang et al. 2016). Strata sosial merujuk kepada tingkat masyarakat. Dalam masyarakat Melayu terdapat dua golongan yang berbeza iaitu golongan yang diperintah dan golongan yang memerintah. Golongan yang memerintah dikenali sebagai pemimpin atau raja manakala golongan yang diperintah ialah rakyat biasa yang merdeka.
                        6.7.1 Raja atau Sultan
Raja atau sultan merupakan golongan yang paling tinggi dalam masyarakat Melayu. Raja atau sultan juga merupakan golongan pemerintah yang sangat dihormati dan mempunyai kuasa mutlak terhadap sesuatu kerajaan. Golongan ini merupakan golongan pemerintah yang mempunyai rakyat yang perlu diperintah. Masyarakat perlu menghormati golongan ini berdasarkan konsep daulat yang dimiliki oleh golongan raja atau sultan ini. Petikan berikut menunjukkan bahawa raja menjadi ketua bagi negeri dan rakyat akan menumpahkan taat setia kepada raja yang telah dilantik. Berikut merupakan contoh petikan:
“Sebermula maka orang Melaka daripada empat bangsa orang pun terlalu sangat kasih dan setuju berajakan Tuan Farquhar itu…”
(Hikayat Abdullah, 2007: 50)

Golongan raja atau sultan tidak boleh diderhakai oleh sesiapa kerana jika perlaku perkata tersebut maka, mereka akan kena tulah. Contoh watak raja atau sultan dapat dilihat pada contoh berikut :
“Tuan, kalau adat Melayu, orang itu dibunuh habis-habis dengan anak bininya dan kaum keluarganya. Maka tiang rumahnya dibalikkan ke atas dan bumbung rumahnya ke bawah dan tanah bekas rumahnya itu pun dibuangkan ke laut, adanya.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 180)
“Maka dari sebab itu menjadi sumbanglah pada pemandangan segala orang besar-besarnya dan segala kaum keluarga Sultan itu, sehingga menaruh cemburuanlah mereka itu masing-masing akan Abdul Kadir itu.”
                                                                     (Hikayat Abdullah, 2007: 291)

                        6.7.2 Peniaga dan Pedagang
Peniaga dan pedagang merupakan satu unsur masyarakat yang dimuatkan dalam hikayat Abdullah ini. Masyarakat pedagang yang banyak berdagang ke Melaka pada ketika itu merupakan pedagang dari India. Kehadiran pedagang menyebabkan ekonomi masyarakat setempat meningkat. Pedagang juga dikenali sebagai orang kaya pada ketika itu. Contoh petikan seperti berikut:
“Hatta dengan beberapa lama ia di sana pekerjaannya sambil berniaga sambil mengajar orang-orang hulu itu daripada hal mengaji dan sembahyang dan sebagainya darihal perkara agama Islam.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 7)

            Berdasarkan petikan di atas menunjukkan bahawa peniaga dan pedagang merupakan mereka yang kerap mengembara untuk menjual hasil barangan mereka selain menyebarkan agama yang dianuti. Sejarah membuktikan bahawa agama tersebar melalui kegiatan perdagangan.

                        6.7.3 Orang kaya
Orang kaya merupakan mereka yang tergolong dalam kumpulan masyarakat yang mempunyai pengaruh yang tersendiri. Orang kaya merupakan mereka yang membantu para peniaga untuk melariskan jualan mereka. Kedudukan orang kaya ini lebih tinggi dari kedudukan peniaga. Contoh petikan seperti berikut:
“Maka banyaklah mereka saudagar keling itu yang menjadi kaya sebab berniaga dalam istana.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 27)
            Berdasarkan petikan di atas menunjukkan bahawa faktor ekonomi masyarakat terdahulu hanya dengan berniaga dan taraf kehidupan mereka boleh berubah menjadi orang kaya dan mampu membantu orang lain.
                        6.7.4 Masyarakat atau rakyat jelata
Masyarakat atau rakyat jelata ialah golongan yang diperintah. Golongan ini hendaklah mematuhi semua arahan daripada sultan. Mereka juga tidak boleh melawan atau menderhaka kepada sultan. Contoh dapat dilihat seperti berikut :
Maka barang siapa yang disukai dan digemari oleh segala isi Naning ini hendaklah dinyatakannya kepada kita, adanya.” Hatta telah muafakatlah sekalian orang tua-tua dan muda,…”
(Hikayat Abdullah, 2007: 286)

7.0 Analisis Kajian Berkaitan Dengan Falsafah
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), falsafah dapat diertikan sebagai pengetahuan tentang pengertian yang dianggap sebagai ilmu yang tertinggi yang menjadi dasar kepada ilmu-ilmu lain. Mekanisme falsafah secara mudahnya dapat dimaksudkan sebagai memikirkan sesuatu dengan sangat mendalam. Dengan itu falsafah ialah membincangkan sesuautu secara terperinci untuk mendapatkan jawapan yang benar dan real terhadap sesuatu perkara. Falsafah merupakan pegangan yang dimiliki oleh seseorang penulis. Setiap penulis mempunyai falsafah diri yang berbeza ketika berkarya. Falsafah ini yang mendorong penghasilan karya dan dengan adanya falsafah yang dipegang oleh penulis maka hasil karya tersebut pastinya akan mempunyai teknik penceritaan yang tersendiri. Falsafah secara mudahnya dapat di maksudkan dengan memikirkan sesuatu secara mendalam (Sri Lanang at el. 2016:180). Di sini jelas menunjukkan bahawa bidang falsafah merupakan satu perkara yang amat meluas dan mempunyai persepsi yang tersendiri.  Antara bidang falsafah yang diberi penekanan ialah etika, metafizika, sejarah, sosial, ekonomi, kosmologi, politik, dan logik (Seri Lanang et al. 2016: 180).
            7.1       Falsafah dalam Konteks Kepentingan Ilmu
Sosial dapat didefinisikan sebagai gambaran kehidupan realiti manusia yang kontekstual (Sri Lanang at el. 2016:180). Hal ini bermaksud bahawa kehidupan sosial merupakan satu cabang yang sangat meluas dan besar. Konteks sosial  ini bukan sahaja boleh dilihat dari aspek kehidupan malah boleh melihat dari aspek pendidikan dan tamadun sesebuah masyarakat tersebut.
            Hikayat Abdullah ini merupakan satu hikayat yang amat mementingkan ilmu pengetahuan. Ilmu pengetahuan merupakan satu motivasi yang mampu merubah corak kehidupan kita ini meskipun proses untuk mendapatkan sesuatu ilmu itu agak panjang dan mencabar. Contoh petikan seperti berikut:
“Maka pada tiap-tiap pagi aku pergi mengaji ke tempat belajar dan malam-malam diajar oleh bapaku di rumah…”
(Hikayat Abdullah, 2007: 19)

            Berdasarkan petikan di atas jelas menunjukkan bahawa bukan mudah untuk kita memperoleh ilmu dan memerlukan pengorbanan yang tinggi. Selain itu masyarakat tersebut juga menunjukkan kepentingan ilmu dengan mewujudkan sekolah dan tempat yang sesuai untuk belajar.
            7.2       Falsafah dalam Konteks Melayu
Masyarakat Melayu berpegang kepada peraturan dan disiplin dalam kehidupan seharian. Hal ini menyebabkan penulis memasukkan unsur peraturan dan disiplin dalam karya mereka. Konsep budi misalnya menjadi penekanan dalam kehidupan mereka. Konsep budi tersebut pula terbahagi kepada lima, iaitu budi bahasa, budi pekerti, budi bicara, hati budi dan akal budi (Mohd Rashid Mohd Idris, 2011: 63).
            Kita dapat lihat penggunaan konsep budi bahasa dalam hikayat Abdullah apabila Abdul Kadir dijemput dengan sopan untuk berjumpa Tengku Muda. Budi bahasa merujuk kepada pertuturan yang manis, sopan, positif, bijaksana, bernas, dan penuh pengajaran serta memberikan sumbangan kepada khalayak dan pendengarnya (Mohd Rashid Idris, 2011 : 64). Contoh dapat dilihat dalam petikan berikut :
Syahadan setelah sedikit hari dengan hal yang demikian, maka pada suatu hari dijemputnya akan daku ke rumahnya. Maka orangnya datang memanggil aka daku ke rumahnya, “ Encik, Tengku Muda menjemput encik ke rumah.”Maka pergilah aku.”
                                                                      (Hikayat Abdullah, 2007: 304)

            Dalam budi pekerti, unsur kesantunan masih lagi menjadi akar kepada setiap perlakuan yang dihasilkan oleh seseorang individu tersebut. Menurut Mohd Rashid Md. Idris ( 2011), budi pekerti adalah aspek atau tingkah laku seseorang yang dinilai oleh masyarakat dari sudut baik, atau halus dan kasar. Contoh dapat dilihat dalam petikan berikut:
Maka pada masa itu ia tinggal di rumah Tuan Paderi Thomsen. Maka bercakaplah aku dengan dia. Maka kulihat kelakuannya terlalu lemah lembut lagi dengan baik bahasanya.”
                                                                      (Hikayat Abdullah, 2007: 319)
            7.3       Falsafah Bersumberkan Islam
Menurut Seri Lanang et.al (2016), falsafah bersumberkan Islam dapat dilihat daripada sikap kebencian Abdullah terhadap kepercayaan karut dalam kalangan masyarakat Melayu. Hal ini demikian kerana beliau berpendapat bahawa kepercayaan ini telah membelakangkan kuasa Allah S.W.T. Beliau seorang yang rasional dan realistik serta tidak percaya kepada bomoh, dukun dan pawang. Selain itu, beliau juga telah mengkritik sikap masyarakat Melayu yang mempunyai pengetahuan yang cetek. Sebagai contohnya, masyarakat Melayu mempercayai bumi ini berbentuk bulat dan peristiwa gerhana bulan berpunca daripada bulan telah dimakan oleh Rauf(ular).

8.0 Kesimpulan
Berdasarkan contoh-contoh yang telah dikupaskan dalam penulisan ilmiah ini, maka jelaslah bahawa Hikayat Abdullah merupakan sebuah karya agung yang unggul. Hikayat ini mengandungi 29 bab di mana dapat dijadikan sebagai mesej yang hendak disampaikan tidak kira pengalaman dan pemerhatian Abdullah Munsyi, kritikan terhadap masyarakat Melayu atau hubungan dengan orang Barat turut meninggalkan kesan kepada pembaca. Selain daripada pemikiran, aspek nilai budaya dan pandangan hidup, aspek nilai ilmu serta seni kepengarangan yang ada dalam hikayat ini terus diharapkan dapat dijadikan sebagai iktibar kepada pembaca. Keunikan dan keunggulan dalam hikayat ini perlulah dijadikan sebagai karya agung yang dihargai dan diwarisi secara turun-temurun.
            Kesimpulannya dalam karya yang telah dihasilkan ini terdapat pelbagai jenis latar dan konteks yang boleh dikaji. Kesemua konteks ini menunjukkan bahawa penulis mempunyai seni kreatif yang mendalam sehingga mampu untuk menghasilkan sebuah karya yang menarik untuk dibaca dan dikaji.

Bibliografi
Abdullah Abdul Kadir Munsyi (2007). Hikayat Abdullah. Kuala Lumpur: Yayasan Karyawan.
Ismail Hamid (2002). Hikayat pada Nabi dan Tokoh-Tokoh Islam dalam Kesusasteraan Melayu
            Tradisional. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Jelani Harun (2004). Ilmu Kesusasteraan Abad ke-21. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Sains     Malaysia.
Kamus Dewan Edisi Keempat (2010). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Maniyamin Haji Ibrahim (2006). Gaya Bahasa Kiasan Penggunaan dan Keberkesanan dalam
            Sajak. Shah Alam: Karisma Publication Sdn Bhd.

Mohd Rashid Md Idris (2011). Teori Falsafah Bahasa (Teori Rashid). Perak: Universiti
            Pendidikan Sultan Idris.

Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir (2007). Komsas Pegangan Teras Keterampilan. Kuala Lumpur:
            Icon Region Sdn Bhd.

Siti Hawa Hajah Salleh (2009). Kelopak Pemikiran Sastera Melayu. Bangi: Penerbit Universiti
            Kebangsaan Malaysia.

Sri Lanang, Abd. Rahman Napiah dan Mohd Rashid Md. Idris. (2013). Penghayatan Karya Agung Melayu. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

           




No comments:

Post a Comment